۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۷
کد خبرنگار: 1901
کد خبر: 83389986
T T
۰ نفر
راند اول جدال در شیخ بهایی، به سود کمیته اخلاق تمام شد!

تهران- ایرناپلاس- با بالا گرفتن جدال در فدراسیون فوتبال، کمیته اخلاق به‌عنوان یکی از سه رکن قضایی فدراسیون در مورد افراد رده بالای آن حکمی صادر کرده که تاکنون بی‌سابقه بوده و با واکنش مهدی تاج همراه شد. رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد کمیته اخلاق صلاحیت رسیدگی به یک سری پرونده‌ها را ندارد. با این حساب راند اول به سود کمیته اخلاق تمام شد.

ماجرای فینال جام حذفی در روز یکشنبه ۱۲ خرداد و تأخیر در برگزاری آن، موجب شد کمیته اخلاق در آن شب و در شرایطی که هنوز بازی برگزار نشده بود، خیلی سریع سعید فتاحی را ممنوع‌الفعالیت کند. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، بلافاصله در همان شب به حکم این کمیته واکنش نشان داد و گفت که حکمی به او ابلاغ نشده و درواقع باید گفت حکم کمیته اخلاق را جدی نگرفت. این کمیته در آن شب حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و عبدالکاظم طالقانی رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان را برای ادای توضیحات دعوت کرد و آنها که عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز هستند، دعوت کمیته اخلاق را نادیده گرفتند.

خواستار برخورد قاطع

حاشیه‌های این دیدار به‌گونه‌ای بود که وزیر ورزش و جوانان و نمایندگان مجلس نیز به آن وارد شده و خواستار برخورد قاطع با مسببان این اتفاق شدند. حتی یک کمیته ویژه نیز به ریاست محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته اخلاق تشکیل و حتی گزارشی از اتفاقات تلخ این دیدار نیز به رئیس‌جمهور ارائه شد. بهاروند و طالقانی که برای دومین بار و با وجود احضار از سوی کمیته اخلاق، در جلسه حاضر نشدند و تنها سعید فتاحی در آن جلسه حاضر شد. کمیته اخلاق برای سومین بار از این افراد درخواست کرد تا برای روز دوشنبه ۲۷ خرداد برای پاره‌ای از توضیحات حاضر شوند تا اظهارات آنها را نیز اخذ و سپس مبادرت به صدور رأی کند، اما این بار نه‌تنها بهاروند و طالقانی، بلکه فتاحی نیز به جلسه مذکور نرفت!

سه جلسه رسیدگی

این کمیته با برگزاری سه جلسه رسیدگی تلاش کرد که متهمان اصلی این دیدار جنجالی را احضار و دفاعیات آن‌ها را اخذ و سپس رأی خود را صادر کند، اما هیچ‌یک از مقصران اصلی اتفاقات فینال جام حذفی به جلسات رسیدگی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نرفتند تا این‌که این کمیته تصمیم گرفت با ریاست قاضی مرتضی تورک اقدام به صدور رأی در این پرونده کند. بر اساس حکم کمیته اخلاق حیدر بهاروند به ۵ سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های فوتبالی و جریمه نقدی، سعید فتاحی نیز به ۲ سال محرومیت و جریمه نقدی و عبدالکاظم طالقانی نیز به جریمه نقدی محکوم شدند. این کمیته هم‌چنین مدیرعامل و مالک باشگاه داماش گیلانیان را نیز به ۶ ماه محرومیت از تمامی فعالیت‌های فوتبالی و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

جنگ علنی

کمیته اخلاق بعد از اتفاقات فینال جام حذفی، یک رأی دیگر هم در مورد علی کفاشیان و عباس ترابیان- دو عضو سابق فدراسیون فوتبال- صادر و این دو نفر را به جریمه‌ای سنگین محکوم کرده بود. حکم کمیته اخلاق در حالی صادر شده که فدراسیون فوتبال نایب رئیس اول ندارد و علی کفاشیان استعفا داده است، این کمیته حیدر بهاروند نایب رئیس دوم این فدراسیون را هم با محرومیت ۵ ساله مواجه کرده است. این رأی یک بار دیگر مناقشه بین کمیته اخلاق و رئیس فدراسیون را شدت بخشید. مهدی تاج اکنون با یک مشکل بزرگ مواجه شده و او ریاست فدراسیونی را بر عهده دارد که نواب اول و دومش محروم شده و چند عضو هیئت رئیسه‌اش نیز بازنشسته هستند. سایت فدراسیون هم این حکم را منتشر نکرد و آن را قطعی ندانست.

شاهکار فتاحی

حیدر بهاروند همه مسئولیت‌های رسانه‌ای را به فتاحی سپرده و جالب این‌که شاهکارهای او بارها و بارها موجب درگیری‌های لفظی و حتی فیزیکی هم شده بود. حتی طرح ۱۰ به ۹۰ شدن سکوهای آزادی در «داربی» پایتخت به‌جای رئیس سازمان لیگ، نخستین بار از سوی فتاحی مطرح شد نه از سوی حیدر بهاروند. در دیدارهای لیگ هجدهم، بی‎نظمی‌های بسیار زیادی دیده شده و حتی یک بازی هم به دلیل پرتاب سنگ از سوی تماشاگران نیمه‌کاره ماند. چند دیدار دیگر نیز شرایط مشابهی داشت. شاهکار سعید فتاحی در ابتدای فصل رقم خورد، جایی‌که دو روز مانده به انجام بازی سوپر جام گفت که به دلیل عدم حضور استقلال در این دیدار، پرسپولیس ۳ بر صفر برنده اعلام می‌شود!

سرگرم با دوربین‌ها!

چنین شاهکاری یعنی دیداری که هنوز برگزار نشده را ۳ بر صفر اعلام کردن، فقط از فدراسیون پنج ستاره ایران برمی‌آید. وظیفه اصلی فتاحی و همکارانش در سازمان لیگ، ایجاد نظم در مسابقات فوتبال است، اما در طول فصل بارها و بارها شاهد آن بودیم که آنها اولویت‌های دیگری برای خود داشته و با دوربین‌ها سرگرم بودند و نتیجه آن، هرج و مرج در بسیاری از ورزشگاه‌ها کشور بود. آنچه در اهواز رخ داد، قطعاً یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ فوتبال ایران بود و البته اولین یا آخرین اشتباه نابخشودنی مدیران کنونی فوتبال ما نبوده و نخواهد بود. جالب‌ترین اتفاق این است که پس از قهرمانی دوگانه پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی، جسته و گریخته صحبت از این شد که سوپر جام به این تیم تعلق می‌گیرد.

رفتن آبروی فوتبال ایران

عجیب است زمانی که برای بازی سوپر جام برنامه‌ریزی می‌کردند، به موضوع چنین مهمی توجه نشده و در هیچ کجا چنین موردی را نخواهید دید که سوپر جام آن کشور بدون بازی به یک تیم تعلق بگیرد. جالب این‌که تا پیش از برگزاری فینال، هیچ‌کس از محل برگزاری آن با خبر نبود. با توجه به بازتاب و ابعاد گسترده این فاجعه در صحنه بین‌المللی که به‌نوعی آبروی فوتبال ایران را زیر سؤال برد، اکنون باید فدراسیون فوتبال پاسخ‌گوی اشتباهات مکرر، فجایع امنیتی و فرهنگی، هم‌چنین سوء مدیریت مستمر در این حوزه باشد که ناشی از انتخاب و انتصاب مدیران بی‌تجربه، ضعیف و بله‌قربان‌گو است.

روسای بازنشسته

حیدر بهاروند، رئیس بازنشسته سازمان لیگ و عبدالکریم طالقانی، رئیس بازنشسته و چند شغله هیئت فوتبال خوزستان دو عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بودند که با تکیه بر ارتباطات گسترده خود با روسای هیئت‌ها، شاه کلید رئیس فدراسیون فوتبال در کسب آرای مجمع محسوب می‌شدند و با استفاده از همین برگ برنده، کسی توان مقابله با آنها را در این سال‌ها نداشته است. بهاروند پس از این حکم اظهار داشت: «در حال حاضر در محل کار خود حاضر هستم و رأی صادره برای خودشان است! این رأی وجاهت قانونی ندارد و اجرایی هم نخواهد شد!» رئیس سابق هیئت فوتبال لرستان پیش از این نیز گفته بود؛ سازمان لیگ خصوصی است و اساساً عضویت در هیئت‌رئیسه شغل نیست. لذا همچنان به فعالیت خودش در این سازمان ادامه می‌دهد و در برابر قانون تمکین نمی‌کند.

واقعیت‌های پشت پرده

او با بیان اینکه جرمش چیست که باید ۵ سال محروم شود، افزود: «این افراد قوانین را نمی‌دانند و با آیین‌نامه فیفا و AFC نیز آشنایی ندارند. در تمامی قوانین و آیین‌نامه‌ها آمده که اگر در یک دیدار تأخیری صورت بگیرد، عوامل آن فقط و فقط جریمه می‌شوند. کمیته اخلاق به‌جای صدور این‌گونه رأی‌ها بگوید چرا آرای سه پرونده فسادی را که در اختیار آن‌هاست، صادر نمی‌کنند؟ آن‌ها توضیح بدهند چرا رأی آنها را اعلام نمی‌کنند؟ من به‌زودی تمام حرف‌هایم را در مورد آقایان به فوتبالی‌ها خواهم زد.» نکته قابل‌توجه این است که هر کدام از فدراسیون‌نشین‌ها وقتی موقعیتشان به خطر می‌افتد، دیگری را تهدید می‌کند و می‌گوید به‌زودی حرف‌هایم را در مورد آقایان خواهم زد و معلوم نیست کی و چه زمانی آنها از واقعیت‌های پشت پرده سخن خواهند گفت.

معنای این چیست؟

امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال معتقد است که مسئول برگزاری مسابقه فینال جام حذفی و مقامات اجرایی در سازمان لیگ، کمیته اخلاق را صالح به رسیدگی نمی‌دانسته و به همین دلیل، آنها حاضر نشدند تا جهت ارائه توضیحات به این کمیته بروند. این موضوع در صلاحیت کمیته انضباطی است. اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا آن شب وقتی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بیانیه صادر کرد، هیچ‌کس اعتراضی به این موضوع نداشت. وقتی اعضای فدراسیون فوتبال به یکی از رکن‌های خود این‌گونه می‌تازد و آن را نمی‌پذیرد، آن گاه می‌توان امیدوار بود که بقیه نیز به آن رکن یا رکن‌های دیگر فدراسیون فوتبال احترام بگذارند؟ آیا این موضوع بیانگر جنگ قدرت در فدراسیون فوتبال نیست؟

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.